Studia Chopinowskie https://www.czasopisma.nifc.pl/index.php/sc <p>Przed 62 laty, w roku 1956, komitet redakcyjny pod przewodnictwem Józefa M. Chomińskiego powołał do życia „Rocznik Chopinowski”. Periodyk, z założenia łącząc we wspólnej pracy „historyków i teoretyków muzyki z kompozytorami i wykonawcami” – jak w słowie wstępnym deklarowała redakcja – miał za zadanie „pogłębienie badań w zakresie mistrzostwa kompozytorskiego Chopina oraz wykorzystanie ich zdobyczy dla prac edytorskich i działalności artystycznej związanej z interpretacją dzieł Chopina”. Zarówno czterdziestopięcioletni okres ukazywania się „Rocznika” (na którego bazie z czasem powstało też wydawnictwo „Chopin Studies”, zbierające najbardziej wartościowe materiały z polskiego „Rocznika” w wersjach obcojęzycznych), jak i – może paradoksalnie, a zarazem jeszcze wyraźniej – 17-letnia już przerwa w publikacji kolejnych numerów (ostatni podwójny wolumin wyszedł w roku 2001), nadto obserwowane przez nas działania polskiego i międzynarodowego środowiska muzykologicznego oraz artystycznego poświadczają znaczącą potrzebę dysponowania medium dającym możliwość merytorycznej dyskusji, bieżącej informacji i konsolidacji inicjatyw wydawniczych i naukowych skoncentrowanych na postaci oraz dorobku polskiego kompozytora.</p> <p>Przekonani o nieodzowności tematycznego pisma chopinowskiego o profilu naukowo-badawczym inicjujemy wydawanie dwóch periodyków: „The Chopin Review” oraz „Studiów Chopinowskich”, które na skalę światową (pierwszy z nich) i polską (drugi) staną się forum dialogu i prezentacji badań chopinologicznych, dotyczących bądź to ściśle dzieła i postaci Chopina, bądź nieodzownego dla nich kontekstu kulturowego.</p> <p> </p> pl-PL ebogula@nifc.pl (Ewa Bogula) help@libcom.pl (LIBCOM (podaj nazwę czasopisma)) Thu, 16 Mar 2023 00:00:00 +0000 OJS 3.3.0.13 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Tadeusz Andrzej Zieliński Chopin. Życie i droga twórcza red. merytoryczna, weryfikacja i uaktualnienia Kamila Stępień-Kutera, https://www.czasopisma.nifc.pl/index.php/sc/article/view/20 Anna Chęćka Prawa autorskie (c) 2023 https://www.czasopisma.nifc.pl/index.php/sc/article/view/20 Thu, 16 Mar 2023 00:00:00 +0000 Anatole Leikin The Mistery of Chopin’s Préludes https://www.czasopisma.nifc.pl/index.php/sc/article/view/21 Zofia Chechlińska Prawa autorskie (c) 2023 https://www.czasopisma.nifc.pl/index.php/sc/article/view/21 Thu, 16 Mar 2023 00:00:00 +0000 Henryk Opieński Listy do Anny, z. 1: Okres żółkiewski: 1.03 – 16.08.1894 oprac., wstęp, komentarze i indeksy Joanna Cywińska, Małgorzata Sieradz, Jolanta Leśniewska, Jacek Sygnarski, w serii „Wokół rodzin Opieńskich i Krzymuskich. Korespondencja”, t. 1.1 https://www.czasopisma.nifc.pl/index.php/sc/article/view/22 Grzegorz Zieziula Prawa autorskie (c) 2023 https://www.czasopisma.nifc.pl/index.php/sc/article/view/22 Thu, 16 Mar 2023 00:00:00 +0000 Patriotyzm w salonie: tradycje śpiewu domowego w rodzinie Marii Szymanowskiej https://www.czasopisma.nifc.pl/index.php/sc/article/view/16 <p>Tematem niniejszego artykułu jest muzykowanie domowe podczas spotkań w gronie bliskich przyjaciół rodziny Marii Szymanowskiej, u pianistki w Petersburgu (1828–1831) oraz w domu jej córki, Heleny Malewskiej (ca 1832–1838). Pracę zainspirowały dokumenty<br>ze zbiorów Biblioteki Polskiej w Paryżu, kolekcji Muzeum Adama Mickiewicza, nr. sygn. 956, 957, 958. Są to rękopiśmienne zeszyty z tekstami pieśni i wierszy patriotycznych, krakowiaków i mazurów, zebranych i spisanych przez Helenę Szymanowską-Malewską oraz jej brata bliźniaka Romualda Szymanowskiego.</p> <p>Modelem dla domowego wykonywania patriotycznych piosenek były niewątpliwie Śpiewy historyczne Juliana Ursyna Niemcewicza, do których Szymanowska skomponowała pięć pieśni, z nich zaś trzy wydano drukiem w 1816 r. Wiedzy o okolicznościach praktykowania tej tradycji w jej salonie dostarcza natomiast Dziennik jej córki, Heleny Szymanowskiej-Malewskiej, powstały w latach 1827–1857 – przed i po ślubie z Franciszkiem Malewskim (1800–1870), przyjacielem Adama Mickiewicza i współzesłańcem, zesłanym do Rosji za działalność w patriotycznym studenckim Towarzystwie Filomatów.</p> <p>Grupowe wykonywanie pieśni narodowych służyło przekazywaniu wiedzy o narodowej historii i ideałach patriotyzmu. Jak dowodzą nowe badania w dziedzinie psychologii muzyki, tego rodzaju śpiew ma też wielorakie pozytywne skutki zdrowotne, psychologiczne i socjalne – wzmacnia zarówno więzi w grupie, jak i indywidualną odporność ciała; prowadzi do pozytywnych zmian emocjonalnych. W omawianym kontekście łączą się zaś trzy istotne aspekty zbiorowego praktykowania muzycznego patriotyzmu: ideologia bezwzględnego samopoświęcenia w walce zbrojnej o wolność ojczyzny, obecna w większości tekstów piosenek z zeszytu o sygn. 956, prowadząca do zniszczenia i zatracenia tkanki biologicznej narodu; postawa kompromisu i ukrycia patriotyzmu w sferze domowej codzienności, umożliwiająca narodowe przetrwanie, oraz potrzeba jednoczenia, wzmacniania więzów społecznych, której sprzyjały humorystyczne przyśpiewki i kuplety.</p> Maja Trochimczyk Prawa autorskie (c) 2023 https://www.czasopisma.nifc.pl/index.php/sc/article/view/16 Thu, 16 Mar 2023 00:00:00 +0000 Maria Szymanowska i styl brillant https://www.czasopisma.nifc.pl/index.php/sc/article/view/17 <p>Maria Szymanowska, największa pianistka polska doby przedchopinowskiej i kompozytorka reprezentuje okres klasyczno-preromantyczny w muzyce polskiej, zwany przez Tadeusza Strumiłłę sentymentalizmem. Jej twórczość jako całość jest typowym przejawem okresów przejściowych, w których elementy dawnego stylu ze środkami nowatorskimi nie zawsze łączą się w harmonijną syntezę. Ale stworzenie pierwszych na gruncie polskim etiud oraz preferowanie miniatur fortepianowych zaświadcza o przynależności Szymanowskiej do nurtu przemian nacechowanych rozwijaniem klasycznych środków fakturalnych w tzw. stylu brillant oraz tendencji wyrazowych sentymentalizmu czy też rodzącego się romantyzmu. Niniejszy artykuł omawia typowe dla owego przejściowego okresu środki kompozytorskie na przykładzie wybranych utworów fortepianowych Szymanowskiej, nie tracąc z pola widzenia narzucających się analogii z twórczością Chopina.</p> Irena Poniatowska Prawa autorskie (c) 2023 https://www.czasopisma.nifc.pl/index.php/sc/article/view/17 Thu, 16 Mar 2023 00:00:00 +0000 Typy i kategorie różnic tekstowych w źródłach Chopinowskich https://www.czasopisma.nifc.pl/index.php/sc/article/view/18 <p>Różnice pomiędzy tekstami utworu Chopina w poszczególnych źródłach oryginalnych mają rozmaity charakter zależnie od etapu procesu twórczego. Generalnie można w nich wskazać dwie podstawowe kategorie: dotyczącą zagadnień istotnych z punktu widzenia struktury dzieła oraz – zjawisk o znaczeniu lokalnym. Pierwsza kategoria różnic występuje między szkicami, autografami odrzuconymi a zapisem tekstu kompozytora przeznaczonym przezeń do upublicznienia, pojawia się zatem w trakcie powstawania dzieła. Z chwilą kiedy utwór już powstał, a kompozytor zdecydował o jego wydaniu, dalsze zmiany nie naruszają ustalonej struktury, a odnoszą się jedynie zjawisk o znaczeniu lokalnym. Kompozytor dopuszczał zatem różne wersje detali przy niezmiennej strukturze. Świadczy to o odmienności procesu twórczego Chopina względem wielu innych kompozytorów XIX wieku (np. Liszta czy Brucknera), którzy przerabiali niekiedy w sposób zasadniczy nawet już wydane utwory.</p> Zofia Chechlińska Prawa autorskie (c) 2023 https://www.czasopisma.nifc.pl/index.php/sc/article/view/18 Thu, 16 Mar 2023 00:00:00 +0000 Krystyna Kobylańska – chopinolog. W setną rocznicę urodzin https://www.czasopisma.nifc.pl/index.php/sc/article/view/19 <p>Krystyna Kobylańska (1922–2009) wniosła do polskiej historiografii muzycznej II połowy XX w. wkład nie do przecenienia. Przez niemal pół wieku prowadziła źródłowe badania dotyczące życia i dzieł Fryderyka Chopina. Jej bogaty dorobek piśmienniczy obejmuje przede wszystkim publikacje związane ze spuścizną rękopiśmienną polskiego kompozytora i pianisty, zarówno w zakresie jego utworów, jak i korespondencji. Jest autorką albumu Chopin w kraju. Dokumenty i pamiątki (1955), Katalogu rękopisów utworów Chopina (1977) oraz dwóch publikacji epistolograficznych: Korespondencji Fryderyka Chopina z rodziną (1972) i Korespondencji Fryderyka Chopina z George Sand i z jej dziećmi (1981). Wydała także dwie pozycje w języku niemieckim: Frédéric Chopin. Thematisch-bibliographisches Werkverzeichnis (1979), Briefe. Frédéric Chopin (1983). Krystyna Kobylańska była również autorką kilkuset artykułów, recenzji, katalogów wystaw, ekspertyz i opracowań związanych z dziedzictwem chopinowskim.</p> Michał Ceglarek Prawa autorskie (c) 2023 https://www.czasopisma.nifc.pl/index.php/sc/article/view/19 Thu, 16 Mar 2023 00:00:00 +0000